5 tips voor het perfecte logo!

Een logo is pas goed als deze herkenbaar, veelzijdig en tijdloos is. Een logo is, naast je bedrijfsnaam, toch het eerst wat (potentiële) klanten zien van jouw bedrijf. Je moet je logo zien als het visitekaartje van je onderneming. Het moet precies uitstralen waar jij als merk voor staat. Grote bedrijven zoals: Chanel, Apple en Google hebben logo’s die meteen duidelijk maken werk merk hierachter schuilt. Vaak wordt het ontwerpen van een logo onderschat. Mensen besteden er liever niet te veel tijd aan, terwijl dit juist wel een heel belangrijk onderdeel is. Jouw logo moet immers jaren mee gaan. Een fantastisch logo vergt nou eenmaal veel tijd en aandacht. Dus wat maakt precies een goed logo? Je leest het in dit artikel.

1. Kleurgebruik 

Kleuren kunnen ieder verschillende dingen betekenen en uitstralen. Om te weten welke kleur bij jouw bedrijf en merk past, is het verstandig om erachter te komen welke kleur wat betekent. Hieronder vind je enkele betekenissen van kleuren die vaak worden ingezet in logo’s:

Rood: Rood is een passievolle kleur. De kleur rood straalt emotie, energie en kracht uit;
Oranje: De kleur oranje staat voor betaalbaarheid, enthousiasme en creativiteit. Oranje is natuurlijk ook de kleur van Nederland;
Geel: Geel is een energieke kleur dat geluk, optimisme en warmte uitstraalt;
Groen: De kleur groen is een verfrissende, harmonieuze en rustgevende kleur;
Blauw: Blauw is een kleur dat veel wordt ingezet in logo’s. Het straalt vertrouwen, kalmte en succes uit;
Paars: De kleur paars is een kleur dat rijkdom, luxe en spiritualiteit uitstraalt.

2. Lettertype gebruik 

Alle lettertypes kunnen worden onderverdeeld in twee soorten letters. Dit zijn schreefletters en schreefloze letters. Voor een sierlijk en luxe logo kun je het beste voor een schreefletter kiezen. Deze letters hebben een ouderwetse look en worden vaak gebruikt voor boeken. Als je juist iets stoers of moderns wilt uitstralen met je logo, dan kies je voor een schreefloze letter. Dit zijn letters die geen sierlijke uiteinden hebben, maar gewoon recht zijn zonder poespas. Deze letters worden vaak ingezet op het web.

3. Simpel en tijdloos 

Een goed logo is simpel en vooral tijdloos. Een tijdloos logo is een logo wat nog zeker 10 jaar mee kan. Het is de bedoeling dat je een logo ontwerpt waar je niet snel op uitgekeken bent. Dus overhaast dit proces dus niet! Maar wanneer is een logo nou eigenlijk tijdloos? Waar moet het logo dan aan voldoen? Het is belangrijk dat het lettertype en kleurgebruik actueel is en dat het ontwerp eenvoudig te onthouden is. Het logo design moet simpel zijn een veelzijdig inzetbaar. Voorbeelden van bedrijven met tijdloze logo’s zijn: Google, Apple, Shell, Coca Cola en Nike.

4. Veelzijdig logo

Zoals eerder vermeld is het hebben van een veelzijdig logo erg belangrijk. Een veelzijdig logo is een logo dat universeel inzetbaar voor diverse media-uitingen. Het is daarom van belang dat je een vectorbestand hebt van het logo. Het voordeel van een vectorbestand is dat het logo ontwerp naar elk formaat kan worden geschaald, zonder dat de kwaliteit verloren gaat. Een onscherp logo is natuurlijk niet wat je wilt, dus let er op dat je een vectorbestand van je logo hebt.

5. Kwaliteit boven kwantiteit 

Een logo maken vergt tijd en gebeurt niet in één dag. Zorg ervoor dat je de tijd neemt voor dit proces. Het is verstandig om meerdere versies te maken van het logo, op deze manier kun je goed overwegen welk design perfect aansluit op jouw merk en onderneming.

Wil jij een waanzinnig logo ontwerpen maar heb je er zelf geen tijd voor? Laat dan jouw logo ontwerpen door een designer!

Heb je naast een logo ook een <a href=”https://www.vwebdesign.nl/l4/webwinkel-laten-maken”> professionele webshop laten maken</a>? Wij helpen je graag verder!