Cliëntenportaal bezig met opmars in zorginstellingen

De afgelopen jaren heeft de digitalisering enorme sprongen gemaakt, telefoons en tablets zijn anno 2018 niet meer uit ons leven weg te denken. Sterker nog volgens cijfers van Deloitte bezit maar liefst 93% van de Nederlanders een smartphone. daar kunnen zorginstellingen mooi gebruik van maken. Hoe? dat leest u in deze blog.

Cliëntenportaal
Hoe handig zou het zijn als cliënten of hun verwanten via hun smartphone of tablet het dossier van de cliënt kunnen inzien? Dat kan dus ook met een Cliëntenportaal, deze portaal is een online platform waarbij de bewoner of zijn/haar verwanten kunnen inloggen om verschillende gegevens te kunnen inzien waaronder het dossier bijvoorbeeld.

Deze portaal biedt zowel de zorginstellingen als de bewoners veel voordelen. voor de zorginstelling scheelt het aanzienlijk tijd, personeel hoeft dossiers niet meer op te vragen, het staat immers al klaar in het portaal. Dat scheelt dus ook in de kosten voor de zorginstelling. Daarnaast levert het voor de bewoners en hun verwanten veel gemak op, ze kunnen met een app vele relevante informatie verkrijgen omtrent de bewoner. behalve bijvoorbeeld de dossier van de bewoner kan de gebruiker van het cliëntenportaal onder andere ook afspraken maken met de zorginstelling, berichten versturen, en hulp krijgen van online coaches. Deze coaches stimuleren de cliënt in het dagelijks leven met bijvoorbeeld het krijgen van voldoende beweging.

Duurzaamheid
Een andere handigheid van deze portaal is dat zorginstellingen veel duurzamer kunnen opereren. Dossiers en aantekeningen hoeven immers niet meer op papier gemaakt te worden. Behalve dat, dat veel bomen het leven gaat schelen, levert het ook veel meer structuur op. Door het elektronisch op te slaan wordt het immers veel overzichtelijker ingedeeld in plaats van honderden dossiers in een kast. En dan hebben we het nog niet eens over de ruimtebesparing die zo’n cliëntenportaal oplevert.

Ontwikkeling
Momenteel gebruiken ongeveer 20% van de zorginstellingen al een cliëntenportaal. vooral in de ouderenzorg (29%) zien we terug dat de cliëntenportaal steeds beter geïntegreerd begint te raken. de gehandicaptenzorg loopt het meest achter (11%), dat heeft er ook mee te maken dat het voor cliënten zelf lastig is om goed wegwijs te worden in het portaal. Voor de verwanten zou het echter nog steeds heel goed kunnen werken. Daarnaast zijn steeds meer zorginstellingen bezig met het integreren van een cliëntenportaal. uit gegevens van Deloitte blijkt dat nog eens 11% van de zorginstellingen in de gehandicaptenzorg bezig is met het implementeren van een cliëntenportaal, tevens zijn ook nog 13% van de zorginstellingen in de ouderenzorg bezig met het implementeren van een cliëntenportaal.

Dat betekent dat nog steeds een meerder helft nog geen gebruik maakt van een cliëntenportaal, echter stijgt het aantal dat zo’n portaal toepast nog steeds. En niet zonder reden, de cliëntenportaal biedt immers veel voordelen voor zowel de zorginstellingen als de bewoners.

Interesse?
wilt u meer weten over wat een cliëntenportaal kan betekenen voor misschien wel uw zorginstelling? neem dan eens een kijkje op de website van Quli een professionele aanbieder van een cliëntenportaal. dit bedrijf kan u daarbij ondersteunen met het gebruiken van zo’n platform.