CRM-software: daarmee brengt u uw customer journey in kaart

Om uw klanten voldoende waarde te kunnen bieden moet u zich natuurlijk verdiepen in de behoeften van de potentiële klant. Daarnaast speelt de benadering van deze klant hierin ook een rol. Het in kaart brengen van de customer journey geeft u de mogelijkheid om hierop in te spelen. Met deze informatie bent u in staat om uw klanten een onvergetelijke klantervaring te bieden. Door uw CRM-implementatie af te stemmen op deze customer journey versterkt dit de klantrelatie.

Klantbeeld opstellen

Wanneer u een CRM-strategie opstelt is de customer journey vaak een belangrijk onderdeel in deze strategie. Hierin worden de strategische keuzes gecombineerd met de gegevens uit de klantreis.  Als u de gegevens via uw CRM zorgvuldig hebt bijgehouden, moet deze alle gegevens van uw huidige klanten bevatten. Hoe ze u vonden, de manieren waarop ze contact hebben gehad, wat ze hebben gekocht en de laatste keer dat ze zaken met u deden. Met deze informatie kunt u beginnen met het maken van een samengesteld profiel voor uw ideale klant en vervolgens erop uitgaan en vergelijkbare prospecten targeten.

Prospecten analyseren

U kunt CRM ook gebruiken om het gedrag van bestaande klanten bij te houden. Is er een actie die iedereen lijkt te nemen voordat ze een aankoop doen? Converteren prospects zich zich veel via de CTA in uw nieuwe campagne? Dan zegt dat iets over uw klantenbestand en dat is informatie die u kunt gebruiken om de levensvatbaarheid van prospects te beoordelen. Zodra u een compleet beeld hebt van uw ideale klant, wilt u beginnen dat profiel te vergelijken met uw leads. Die prospecten met een profiel dat het meest lijkt op uw bestaande klanten worden beschouwd als warme leads. Degenen die buiten het profiel van uw typische klantenbestand vallen, zijn geen mensen aan wie u uw tijd en marketingbudget wilt besteden. Het is onwaarschijnlijk dat ze ooit zullen worden geconverteerd, ongeacht hoe goed uw product of service is.

Leads bestuderen

Het belangrijkste bij het opzetten van een leadscoresysteem is consistentie. Zorg ervoor dat u alle leads op dezelfde criteria evalueert en zorg voor een puntensysteem dat logisch is voor u en uw bedrijf. Sommige CRM-systemen worden geleverd met hulpmiddelen voor leadscoring die zijn ingebouwd, of het is mogelijk om een ‘stand-alone’ systeem te krijgen. Hiermee kunt u effectief uw marketingtijd en euro’s in de richting van die warmste leads budgetteren, zonder inspanningen te verspillen aan diegenen die een kleine kans op converteren hebben.