Website laten maken door iemand anders. Hier moet je op letten

Je wil een website laten maken maar weet niet waar je moet beginnen. Geen nood, we zetten alle belangrijke punten op een rij zodat je precies weet waar je op moet letten als je een website laat maken.

Budget vaststellen en een reserve apart leggen

Zonder vast budget kan de ontwikkeling van een nieuwe website een bodemloze put worden. Stel daarom een vast budget en haal daar 10 tot 25 procent vanaf als reserve. Als je eenmaal een budget hebt bepaald kan je beginnen met website offertes aanvragen.

Website offertes opvragen

Voordat je met de eerste beste website maker in zee gaat is het sterk aan te raden meerdere offertes op te vragen. Hoewel de verleiding groot kan zijn om direct een contract te tekenen als je een goede klik hebt kan je flink geld besparen door een aantal offertes op te vragen. Dit hoeft niet perse om de allergoedkoopste website maker te vinden, die zijn over het algemeen namelijk niet de beste. En ook met websites is goedkoop bijna altijd duurkoop. Toch is het niet nodig om de hoofdprijs te betalen. Vraag daarom altijd een aantal offertes op bij verschillende website makers. Het kan ook flink schelen waar je de website laat maken. Zo is het vaak duurder om je een groot bekend bureau in een wereldstad in te huren. Te goedkoop, bijvoorbeeld in lagelonenlanden is ook niet altijd rendabel omdat de kwaliteit vaak erg laag is. Voor de meeste ondernemers is de gulden middenweg het beste. Zo kan je uitstekende kwaliteit verwachten en marktconforme prijzen als je jouw website in Pijnacker laat maken.

Analyseer de concurrentie

Het is niet altijd nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. In veel markten is het vooronderzoek al gedaan en kan je veel ontwerpbeslissingen en technische features bij concurrenten afkijken. Misschien klinkt dat niet eerlijk maar omgekeerd zal de concurrent het ook niet laten om een slim bedachte feature van jouw project te kopiëren. Zo kan je je concentreren op het bedenken van nieuwe features en mogelijkheden zonder tijd te verdoen met reeds ontwikkelde zaken.

Laat ook voorbeelden zien van websites die je aanspreken en vermeld daarbij waarom bepaalde websites je aanspreken. Zo weet de website maker beter wat jouw wensen zijn. Een afbeelding is vaak duidelijker dan een uur uitleg over bepaalde kleuren of functionaliteiten. Als je voorbeelden van andere websites laat zien kan je ook direct verbeterpunten aandragen. Bijvoorbeeld als je een bepaalde functionaliteit van een andere website ook wil gebruiken maar nét iets anders wil implementeren.

Bepaal de content structuur voordat je de website laat maken

Afhankelijk van het soort website maker je hebt ingehuurd kan je de content zelf laten maken of uitbesteden aan het webbureau. Als je de content niet door de website maker laat schrijven is het wel belangrijk om de content structuur vooraf de definiëren. Doe je dat niet dan kan je in een later stadium flink in de knoop raken door technische belemmeringen. Bepaal dus altijd vooraf de content structuur en communiceer deze ook naar je website maker. Ook als deze de content niet gaat schrijven!

Stel de doelen en verwachtingen

Door vooraf open te communiceren over verwachte levertijden weten jullie allebei waar je aan toe bent. Onrealistische verwachtingen kunnen roet in het eten gooien, spreek daarom vooraf een deadline af voor de oplevering van je website. Stel je geen deadline dan kan de website maker je project zomaar een paar maanden aan de kant schuiven om ander werk af te maken.

Communiceer je verdere plannen met de ontwikkelaar

Wat zijn de toekomstplannen voor jouw project? Laat het weten aan de ontwikkelaar. Het lijkt misschien overbodig maar door duidelijk te zijn over de toekomst van de website kan de website maker daar rekening mee houden. Zo hoef je niet later terug om allerlei zaken te laten toevoegen en blijf je netjes binnen het gestelde budget.