Een Duitse auto importeren?

Hoe werkt het?
Er komt veel kijken bij een auto importeren vanuit Duitsland. Wanneer je zelf de auto terugrijdt zal je een tijdelijk kentekenbewijs moeten gebruiken. Want het uiteindelijke kenteken wordt pas in Nederland aangemaakt. Er moeten ook nog een aantal andere dingen worden geregeld. Geïmporteerde auto’s moeten namelijk nog goedgekeurd worden bij de RDW en er zal nog BPM(belasting personenauto’s en motorrijwielen) moeten worden betaald. Dit is de belasting over personenauto’s, motoren of bestelauto’s. Dit geldt voor nieuwere voertuigen, maar dus ook voor voertuigen uit Duitsland. Je kunt van te voren de BPM berekenen. Het tarief is voor elke auto anders en hangt met name af van milieu gerelateerde zaken. Zoals hiervoor al benoemd moet de auto ook nog worden goedgekeurd bij de RDW. In enkele gevallen komen hier ook nog kosten voor APK bij.

Waarom zou je het doen?
Het aanschaffen van een tweedehandsauto doe je niet zomaar. Als je op het internet kijkt zal je er al snel achter komen dat er in Nederland vaak een stuk minder aanbod is, dan in Duitsland. Ten opzichte van ons buurland zijn er natuurlijk veel minder auto’s op de weg en is er bij ons ook minder een autocultuur dan in Duitsland. Om deze reden zijn er in Duitsland vaak veel meer tweedehandsauto’s die nog in goede staat zijn op de markt. Met name de wat duurdere auto’s zijn hierdoor een stuk betaalbaarder als je ze uit Duitsland importeert. Het is dus niet gek dat het importeren van auto’s vanuit Duitsland steeds meer gebeurt. Hoewel dit steeds vaker gebeurt, zijn er nog steeds mensen die niet zitten te wachten op alle administratieve bijkomstigheden.

Importeren heeft veel goede kanten
Er kan dus wel gesteld worden dat het importeren van een auto een stuk moeilijker is dan het aanschaffen in Nederland. Laat je niet afschrikken, het lijkt misschien moeilijk, maar het valt erg mee. Er komen wel extra kosten bij, maar deze wegen vaak niet op tegen de goedkopere aanschaf van je auto. Dus loont het zeker!