Het belang van relatiegeschenken

Iedereen heeft wel een eens een relatiegeschenk gezien, gekregen of gegeven. Het begint al vrij vroeg, als kind zie je gratis spulletjes die krijgt. Denk hierbij aan een pen, een keycord of andere leuke/handige spulletjes. Een relatiegeschenk kan van grote waarde zijn voor een bedrijf, het lijkt wel wat ouderwets, maar niets is minder waar. Het kleine gebaar kan een groot voordeel hebben.

Voordelen van het geven van een relatiegeschenk

Het woord ‘’relatiegeschenk’’ zegt het al een beetje, het is een voor de hand liggend aspect want het is bedoelt om de relatie tussen jou en de klant te verbeteren. Je kunt het geven om bijvoorbeeld een klant te bedanken voor de samenwerking of als je langs gaat bij de klant. Voor de meerderheid van de mensen is het leuk om een ‘cadeautje’ te krijgen. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de relatiegeschenk ‘ontvangers’ het desbetreffende bedrijf sneller herinnerd.

Wat is de kracht van een relatiegeschenk?

Een relatiegeschenk is pas echt krachtig als je deze laat bedrukken. Je kunt hierbij denken aan producten zoals:

  • Pennen
  • Aanstekers
  • Mokken
  • Hoodies
  • Strandballen
  • Sleutelhangers
  • Keycords
  • Polsbandjes
  • Bierviltjes

Als voorbeeld neem ik de aansteker en pennen. Een aansteker of pen wordt vaak uitgeleend en worden vaak van huis meegenomen. De aanstekers en pennen komen dus vaak terecht bij meerdere mensen en worden dus ook meer gezien. Andere mensen zijn vaak geïnteresseerd wat er op de aanstekers en/of pennen staat en hoe mensen er aan komen. Dit zorgt ervoor dat de bedrukking op de aansteker zorgt voor een optimaal effect.