Hoe kan je de verkoop van producten in je winkel stimuleren?

Het voortbestaan van winkels hangt vaak af van de verkoop van producten, veel winkels zijn er dus ook druk mee bezig om de verkoop om meer omzet te doen. Er zijn veel verschillende dingen die je kunt proberen, wij leggen er hieronder een aantal uit.

Persoonlijke aandacht
Als je je klant persoonlijke aandacht geeft, kom ze vaker terug. Afhankelijk van het soort product dat je aanbiedt, kan je de klanten bijstaan met advies op maat. Dit wordt door veel mensen gewaardeerd.

Maak gebruik van een runner
Een ‘runner’ is iemand die constant bezig is met het aanvullen van producten, lege schappen in een volle winkel kan moordend zijn voor je omzet. Ook is het belangrijk dat je winkel, hoe druk het ook is, er netjes blijft uitzien.

Naamsbekendheid
Naamsbekendheid is ontzettend belangrijk om nieuwe klanten te kunnen aantrekken. Buiten een goede reputatie neer te zetten door middel van een nette en schone winkel, vriendelijk behulpzaam personeel en een uitstekende service te hebben kun je nog meer dingen proberen om mensen aan te trekken. Een aantal opties zijn: Facebook advertenties, nieuwsbrieven, samenwerking met anderen en je kan jezelf weg zetten als een expert.

POS materiaal
POS is een afkorting van Point of Sale. POS materiaal is etalagemateriaal speciaal gemaakt voor de plaats van verkoop. Hierbij kun je denken aan displays, schapkaarten, actieverpakkingen, plafondhangers, standees, lifesizes, toonbankdisplays, folderbakjes en nog veel meer. POS materiaal kan veel invloed hebben op de verkoop en bekendheid van nieuwe en bestaande producten doordat de klant getriggerd wordt door de opvallende positie binnen de winkel en de informatie die ze gelijk binnen krijgen.

Brainstormen
Buiten dat er veel tips te vinden zijn op het internet is het nooit verkeerd om met je personeel of partners een keer samen te gaan zitten om te brainstormen. Je personeel krijgt vaak veel van klanten te horen als ze iets goed vinden of als ze een klacht ergens over hebben, je personeel heeft daarom vaak veel feedback over de huidige staat van je winkel. Om samen te zitten, alles te bespreken kan je vaak op goede ideeën komen om meer klanten te behouden en aan te trekken.