Een nieuw product op de markt zetten

Heb jij je ooit afgevraagd hoe al die nieuwe producten in de winkel verschijnen. Ieder jaar vullen hele schappen met nieuwe producten, sommige natuurlijk iets vernieuwender dan andere. Desalniettemin zijn het allemaal nieuwe producten. Deze producten verschijnen natuurlijk niet op een magische manier in de winkel en schappen. Deze producten zijn stuk voor stuk verzonnen. Succesvolle producten hebben iets met elkaar gemeen. Ze zijn allemaal op een gestructureerde manier tot stand gekomen, door middel van product ontwikkeling. In deze blog leg ik je uit hoe jij gebruik kunt maken van product ontwikkeling en wat je kunt doen om op zo een succesvolle manier een product op de markt te zetten.

De eerste fase

De eerste fase is altijd het verzamelen van een testgroep. Dit is een groep mensen die een perfecte afspiegeling zijn van je doelgroep. Deze mensen gaan jou in het gehele proces van productontwikkeling ondersteunen. Zorg dus dat je voldoende aandacht besteed aan het vinden van dergelijke testgroepen.

De tweede stap

De tweede stap is concept design. In deze stap vorm je de blauwdruk voor het design van je product. Zorg dat je jouw doelgroep hier duidelijk in betrekt, want op die manier weet je zeker dat dat jouw design past bij het te lanceren product.

Productontwikkeling

De laatste stap is het ontwikkelen van het product zelf, deze fase noemen we ook wel productontwikkeling. Hierin wordt het product daadwerkelijk gevormd en krijgt het een “body”. In deze fase is het belangrijk om te werken in sprints. Op die manier kun je steeds kleine aanpassingen doen aan het product en bouw je geen succesvolle veranderingen voort op minder succesvolle aanpassingen.

Marketing

De laatste stap in het proces van productontwikkeling is natuurlijk de marketing van een product. Hierin is het van groot belang dat je de input van je testgroep meeneemt. Je weet nu tenslotte hoe je doelgroep over je product denkt en wat ze verwachten.