Relatiegeschenken in kleine oplagen

Je hebt een leuk idee om iets te laten bedrukken, een t-shirt, koffiebeker of drinkfles. Maar vaak wordt er een minimum aantal producten geëist om de order uit te voeren. Hoe zit dat met kleinere oplagen?

Volume

De meeste drukkerijen of relatiegeschenken bedrijven zijn het goedkoopst wanneer je iets op volume laat bedrukken. Hoe groter het aantal hoe goedkoper de prijs per stuk zal zijn. Dit ligt niet aan de vraagzijde van de opdrachtgever om als drukker aantrekkelijk te zijn met een lage stukprijs helaas. Het rendement waarmee de drukkerij werkt zal ook beter voor hun zijn in de vaste kosten wanneer er vanaf een minimum aantal wordt gedrukt.

Kosten

De vaste kosten bestaan vooral uit opstartkosten en dan met name de cartridge die gebruikt wordt. De cartridge dat als patroon dient voor het bedrukken van allerlei materialen brengt altijd een vaste kostenpost met zich mee. Dit geldt ook voor het startklaar maken van drukmachines en processen waarbij de kosten te hoog zijn als deze ingezet worden voor kleinere oplagen.

Oplossing

Dankzij de digitalisering van druktechnieken is het voor veel producten mogelijk om ook voor kleinere oplagen te kunnen drukken. Op deze manier kan de vraag voor lage druk oplagen gehonoreerd worden en kan de drukkerij meer vraag aan dat voorheen niet kon.

Lagere oplages drukken kan dus voor alleen die producten die digitale druk aankunnen. Textiel bedrukken bijvoorbeeld kent deze luxe dus niet en al helemaal niet als de opdruk geverfd of geborduurd wordt. Digitale druktechnieken zijn van toepassing voor:

  • folders & flyers in kleine oplage drukken
  • relatiegeschenken zoals kantoorartikelen in kleine oplage
  • sportartikelen zoals bidon bedrukken kleine oplage

Competitie

Helaas nog niet alle drukkerijen zover dat zij zich inzetten op de vraag naar drukopdrachten met kleine oplages. Het kost ook veel tijd en geld om dit proces daarop in te richten. Maar het heeft voor de drukkerijen wel een competitief voordeel om dit te doen.

Dankzij de digitalisering kunnen de opdrachten ook makkelijker via internet aangevraagd worden. Hierbij komt er weinig direct contact met de opdrachtgever aan te pas en kunnen orders zeer snel verwerkt worden in de wachtrij voor lopende opdrachten. Klanten kunnen dus zelfs s avonds hun opdracht indienen en de volgende morgen kan het drukken al beginnen (afhankelijk van de wachtrij).

Het geeft naast het voldoen aan de vraag voor kleine oplages ook het beetje meer dat er snel gehandeld kan worden. Hiermee wordt de klandizie ook nog eens voorzien van een snellere service.